Ihmiselämässä motivaatio on hyvin tärkeä asia – se on toiminnan takana oleva vaikuttava voima. Sen avulla jokainen voi saada suuntaa ja viritystä johonkin suoritukseen, ja se ruokkii tavallaan itseään; motivaatio saadaan motiiveista, ja ne aikaansaavat tilan joka johtaa motivaatioon. Monimutkaista ehkä ajatella, mutta tärkeintä on ehkä ymmärtää, että kun ihminen on kunnolla motivoitunut, hän menee kuvaannollisesti vaikka läpi harmaan kiven. Siksi varsinkin jonkinlaista muutosta elämäänsä etsivä henkilö yleensä etsii motivaatiota, jotta hän pääsee tavoitteeseensa.

Joskus motivaatiota haetaan suoraan toiselta ihmiseltä: otetaan hyvä ystävä, opettaja tai vaikkapa terapeutti eräänlaiseksi mentoriksi. Mutta motivaatiota voi hakea myös esimerkiksi musiikista ja kirjoista – toki silloinkin toiset ihmiset auttavat kirjoittamalla kirjoja ja tekemällä musiikkia jotka saavat motivoitumaan. Harvoin kukaan saakaan tarpeeksi motivaatiota vaikkapa tupakoinnin lopettamiseen pelkästään itse sitä miettimällä, vaan monesti motivaatiota haetaan lääkäriltä, omalta perheeltä tai joltain muulta taholta. Nyt mietimme, minkälaisia kirjoja löydämme jotka motivoivat kahteen asiaan: hyvinvoinnin edistämiseen sekä liikuntaan. Musiikin kohdalla haemme taas sitä, minkälainen musiikki motivoi opiskelemisessa, ja minkälainen puolestaan treenaamisessa.

Motivoivia kirjoja

Maailmassa on kirjoitettu kirjoja niin paljon, että valinnanvaraa riittää roppakaupalla, oli aihe melkein mikä vain. Esittelen tässä nyt vain muutaman kirjan, jotka motivoivat meitä edistämään hyvinvointiamme ja liikkumistamme monella tavalla. Aloitetaan kotimaisesta, Vertti Harjuniemen kirjoittamassa kirjasta “Hyvä, parempi, paras”. Nimensä mukaisesti se auttaa miettimään kaikkea sitä mikä voisi tehdä meistä  parempia, ja tätä kautta myös hyvinvoivempia. Tekijöitä joita tarvitaan unelmien saavuttamiseksi, käydään huolella läpi; vaikkei tavoitteita saada kiinni helpolla, tämän opuksen avulla se voi olla ainakin helpompaa. Astetta kovempaa motivaatiota taas tarjoaa norjalaisen Erik Bertrand Larssenin “Vahva”. Tämän mentaalivalmentajan mielestä omat voimavarat pitää ottaa käyttöön selkein ottein, melkeinpä röyhkeästi. Hän neuvoo valitsemaan rohkeasti juuri sen, mikä on itselle tärkeää. Pehmeämpiä keinoja ehdottaa japanilainen tohtori Qing Li kirjassaan “Shinrin-Yoku. Japanilaisen metsäkylvyn salaisuudet”.

Kirjassa valotetaan vanhaan japanilaiseen kulttuuriin sisältyvän metsäkylvyn motivoivaa vaikutusta. Yhteys luontoon voi luoda hyvinvointia muun muassa lievittämällä stressiä ja tehostamalla vastustuskykyä. Entä jos on tarpeen motivoitua liikuntaan, ja kunnon urheilusuorituksiin? Jos tavoitteena on lihasten ja voiman kasvattaminen, voi kirjahyllyynsä hankkia Juha Hulmin “Lihastohtori” -kirjan. Tämä ravitsemuksen ja liikunnan ammattilainen tietää mistä narusta pitää vetää jotta motivaatio säilyy, ja tekee sen myös helposti lähestyttävällä ja maanläheisellä tavalla. Kuuluisa hyvinvointivalmentaja Jillian Michaels on taas kirjoittanut kirjan “Rajaton”. Erään tämän opuksen lukeneen mielestä se on erinomainen motivoija, kun pitää löytää itsestään uusia asenteita, vahvuuksia ja arvoja; tämä kirja on ehkä enemmän lempeän hyvinvoinnin kuin räjähtävien urheilusuoritusten motivaattori.

Motivoivaa musiikkia

Motivoivaa musiikkia

Musiikilla on suuri vaikutus ihmiseen, ja tietynlaisen musiikin kuuntelu voi vaikuttaa vireystilaan ja mielialaan, ja motivoida näin erilaisiin asioihin. Varsinkaan musiikin voimaa opiskelemisessa ei kannata aliarvioida; oikeanlainen musiikki voi auttaa mielialan nostamisessa ja motivoimisessa siihen, että jaksaa opiskella kauemmin. Minkälainen musiikki on parasta tässä tapauksessa? Monen mielestä klassinen musiikki, joka on harmonista ja rauhallista, on oikea valinta. Nähtävästi on olemassa suorastaan todisteita siitä, että erityisesti Mozartin tuotannon kuunteleminen parantaa henkistä suorituskykyä: tätä kutsutaankin Mozart-ilmiöksi. Joillekin taas motivoivinta on hiljainen instrumentaalimusiikki, tai vaikkapa luonnon äänet, kuten aaltojen kohina tai sateen ropina.

Kannattaa etsiä se oma suosikki! Kun puhutaan treenaamisen ja liikuntahetken motivoivimmasta musiikista, puhutaankin jo sitten tarttuvasta rytmistä – monesti se löytyy esimerkiksi dance-musiikin, elektropopin tai hiphopin puolelta. Pääasia on kaiketi se, että musiikin kuuntelu auttaa treenin tuntumaan helpommalta, tai motivoi ja innostaa treenaamaan paremmin ja kovemmin. Joten, olipa mielessämme sitten saada motivaatiota parantaa elämänlaatuamme, muuttaa elämäntapojamme, tai oikeastaan mitä vain – saattaa olla kannattavaa hakea apua kirjallisuuden tai musiikin inspiroivista lähteistä!

Kategoriat: Brändin