Nykyajan kova tahti työelämässä, sen luomat paineet ja stressi voivat helposti laukaista työuupumuksen eli burnoutin. Loppuunpalaminen ei ole mitenkään harvinaista nykyään. Työelämä voi olla erittäin haastavaa ja vaativaa. Kun asioita kerääntyy yhden ihmisen pöydälle liikaa, ne voivat laukaista hyvinkin vakavan ahdistustilan ja sitä myötä työuupumuksen. On tärkeää huomata merkit loppuunpalamisesta tarpeeksi ajoissa, jotta se saadaan pysäytettyä ja työnteosta tulee taas miellyttävää.

Työuupumusta ei ole luokiteltu virallisesti sairaudeksi, mutta siitä kärsivä ihminen on alttiimpi sairastumaan erilaisiin muihin sairauksiin kuten masennukseen, uni- ja päihdehäiriöihin. Se myös lisää tapaturmien riskiä ja aiheuttaa paljon työkyvyttömyyttä. Sitä varten sen toteaminen ajoissa on erittäin tärkeää ja kaikkien ihmisten on hyvä tunnistaa sen merkit, jotta siihen voidaan puuttua ajoissa sekä työpaikoilla että kotona.

Työuupumus ei tule yhtäkkiä. Se on enemmän tai vähemmän pidemmän ajanjakson aikana tapahtuva prosessi, mikä voi pahimmillaan johtaa täydelliseen romahtamiseen. Se alkaa yleensä yleisellä väsymyksellä ja motivaation puutteella työtä kohtaan. Lopuksi mukaan tulee myös ammatillisen itsetunnon heikentyminen. Ihminen vaipuu väsyneenä tilaan, missä hän ajattelee olevansa kelvoton hoitamaan työtään. Aikaisemmin erittäin rakas työ käykin vaikeaksi ja masennuksen oireet alkavat ilmetä.

Yleensä juuri burnoutin hitaan kehittymisen takia, ihminen ei välttämättä itse edes tiedosta, että kyseessä voisi olla työuupumus. Siksi se on vielä vaikeampaa lähipiirille ja työyhteisölle. Monesti burnoutin kokevat ihmiset ovat myös todella ahkeria työntekijöitä, jotka tsemppaavat loppuun asti niin, että kukaan ei edes huomaa heidän fyysistä tai henkistä pahoinvointiaan.

Fyysiset oireet ja henkinen hyvinvointi

loppuun palaminen

On kuitenkin olemassa merkkejä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota ja pysähtyä miettimään voisiko kyse olla loppuunpalamisesta. Burnoutiin liittyy olennaisena osana erilaiset fyysiset oireet. Näistä fyysisistä oireista voi päätellä loppuunpalamisen olevan lähellä. Monet burnoutin kokeneet ovat kertoneet jälkeenpäin kuinka selviä merkkejä heillä jo oli ollut pidemmän aikaa, mutta kuinka he olivat kieltäneet niiden olemassaolon itseltään.

Krooninen stressi voi aiheuttaa monenlaisia kiputiloja kehossa. Jos ihminen on muutenkin vatsallaan reagoivaa tyyppiä, voi jatkuva stressi aiheuttaa erilaisia kiputiloja juuri vatsan seudulla. Suoliston toiminta voi myös heikentyä. Jatkuva päänsärky ja migreeni ovat myös selviä merkkejä liiallisesta stressistä. Myös lihasjännitykset ja -kireydet, hengenahdistus ja rinnanahdistus ovat merkkejä, jotka kannattaa ottaa todella vakavissaan.

Muita fyysisiä oireita ovat muun muassa ruokahalun puute ja unettomuus. Unettomuus voi johtaa pahempiin ongelmiin kuten ahdistukseen ja masennukseen. Pitkään jatkuneena unettomuuden hoito on myös aina hankalampaa ja vaatii pitkän sairasloman korjautuakseen. Siksi oman unenlaadun kehittäminen onkin niin tärkeää ja riittävästä unesta huolehtiminen voi helpottaa monia muitakin vaivoja.

Henkistä hyvinvointia kannattaa myös kuunnella. Jatkuva väsymys, ahdistuneisuus ja masentuneisuus ovat kaikki oireita kroonisesta stressistä mikä johtaa lopulta loppuunpalamiseen. Erityisesti omaan mielen toimintoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Jos hajamielisyys lisääntyy, asiat alkavat unohtua ja organisointikyky heikkenee, kannattaa pysähtyä miettimään omaa oloaan vielä tarkemmin.

Tavallisesta stressistä ja väsymyksestä voi erottaa burnoutin yleensä tarkastelemalla oireiden kestoa. Hetkellinen deadlinen tai suurten päätösten aiheuttama stressi on ohimenevää ja oireet häviävät itsestään. Loppuunpalamisen kohdalla oireet voivat kestää jopa vuosia. Ne pahenevat pikkuhiljaa ja johtavat lopulta loppuunpalamiseen.

Jos aikaisemmin mielekkäältä tuntunut työ alkaa olla ylivoimaisen vaikeaa tehdä, yksinkertaisetkin asiat unohtuvat mielestä, päivittäiseen ajatteluun kuuluu paljon negatiivisia asioita ja käytös alkaa olla jopa hieman vihaista ja aggressiivista, on aika pysähtyä hengähtämään, hakea apua tai jutella jonkun läheisen kanssa. Kyseessä saattaa olla loppuunpalaminen ja sen hoitoa ei kannata viivästyttää.

Kategoriat: Brändin