Vaikka pienten, erikoistuneiden brändien menekki on kasvussa, suurten brändien suosio pitää pintansa globaalisti, tuotteesta riippumatta.

Ruokakaupassa ihmisiä tarkkaillessa huomaa, miten valintoja tehdään, usein sen mukaan miten paljon aikaa on koluta hyllyjä jolloin tartutaan nopeasti siihen tuttuun ja turvalliseen tuotteeseen. Voisi oikeastaan sanoa, että nykyajan kiireinen elämäntapa suosii isoja brändejä. Kuluttajia haastatellessa, käy ilmi miten totuttuja tapoja on vaikea muuttaa, varsinkaan kun siihen ei ole kiinnostusta. Mikäli halutaan kokeilla jotain uutta tuotetta, se valitaan yllättävän usein etiketin perusteella. Sisältöluetteloita vain harva viitsii oikeastaan lukea, vaikka kuluttajia kehotetaan jatkuvasti siirtymään kohti terveellisempää ja sokerittomampaa ja vähärasvaisempaa ruokavaliota. Kaikki kuluttajia ohjaavat tilastot näyttävät paperilla hyvältä, mutta todellisuus näyttää olevan toinen. Kuluttajan käsi siirtyy hyllyillä helposti juuri siihen ison brändin kohdalle, vaivautumatta usein edes tarkastelemaan muita vaihtoehtoja. Tähän voi epäsuorasti vaikuttaa myös se seikka, että vaihtoehtoja on liikaa. Tällöin valitaan aina se tuttu tuote joka on koettu toimivaksi.

Tehokasta mainontaa läpi vuosikymmenien

Suurten brändien suosio perustuu vuosikymmenien aikana luotuun mielikuvaan, ja tuotteen historiaan. Ovelalla mainonnalla tuotteelle on kehitetty oma imago jota ylläpidetään liittämällä siihen perinteitä vaaliva ja kuluttajaa kiinnostava tarina. Myös tuotteen ulkoasulla on todella merkittävä osa brändissä, sillä se on ensimmäinen asia jonka kuluttaja huomaa muiden tuotteiden joukosta. Isot brändit muuttavat harvoin tuotteensa ulkonäköä tai pakkausta, ainakaan radikaalisti. Tarkoitus on pysyä hyväksi todetussa ja perinteisessä tuotteen tyylissä, jotta uskolliset asiakkaat edelleen osaisivat löytää haluamansa brändin helposti. Monella brändillä on kuitenkin edessä tuotteiden pakkausten uudelleen miettiminen. Muovin vähentäminen, tai ainakin kierrätettävään muoviin siirtyminen, tarkoittaa monelle brändille kasvojen kohotusta. Nerokas tuottaja kääntää tämän voitoksi, tehostamalla omaa brändiään ympäristöystävällisillä valinnoilla. Isojen brändien voimakas mainostaminen ja kohderyhmien koukuttaminen saa usein sen tosiseikan jäämään huomaamatta, että isojen brändien tuotteet ovat usein kalliimpia kuin sama tuote esimerkiksi marketin omalla brändillä varustettuna. Brändien hintavertailua on tehty monissa maissa, ja kaikissa tilanne näyttää samalta. Hintaan tietenkin vaikuttaa se, että tunnetun brändin luomiseen ja maineen ylläpitämiseen on panostettu vuosia, sekä se, että kansallisen tai kansainvälisen markkinointikoneiston ylläpito on erittäin kallista. Isojen brändien takana on aina myös iso yritys ja valtava testaus-, tuotekehittely- ja valmistusorganisaatio.Mikäli hintaero on muutamia kymmeniä senttejä, se ei kuluttajaa hetkauta. Tässä piilee kuitenkin vaara. Kun tuotteita onkin ostoskärryssä lukuisia, lopullinen lasku onkin ihan erilainen kun valinnat osuvat kauppojen omiin brändeihin isojen markkinajohtajien sijaan. Ero voi olla useita kymppejä, ja sillä on jo vaikutusta taloudellisesti. Ehkä kuluttajat ovat vain nihkeitä valitsemaan valjumman näköisiä pakkauksia, jotka samalla saavat tuotteen näyttämään halvalta, vaikka tuote vastaisi täysin tunnetun brändin tuotetta. Tämä kertoo paljon pakkauksen vaikutuksesta kuluttajaan.

Sokkotesti kuluttajille

Brändien tehosta saatiin erittäin osuva esimerkki, kun testissä seurattiin kuluttajia jotka joutuivat sokkona toimimaan arjessa viikon verran tietämättä tuotteen alkuperää pakkausten anonyymin ulkoasun takia. Valikoimaan kuului lähinnä ruokatuotteitta, niin koehenkilöiden käyttämiä isoja brandejä kuin vastaavia edullisempia tuotteita. Vaikka koehenkilöt vakuuttivat huomaavansa eron mikäli tuote ei ollut se iso brändi mihin he olivat tottuneet, tosiasiassa vain erittäin harva huomasi mitään eroa, lähinnä totesivat edullisempien tuotteiden usein olevan parempia.

Sokkotesti kuluttajille

Yllätys oli suuri ja silmiä avaava monella tapaa, kun lopulliset tulokset testistä paljastettiin. Melko moni myönsi olleensa isojen brändien vankina, ja muuttavansa taatusti ostotapojaan. Isona buustina tapojen muuttamiselle oli se tilanne jossa heille kerrottiin vuosittainen säästö, mikä voidaan saavuttaa vaihtamalla edes osa päivittäistavaroista edullisempaan brändiin. Ero hinnoissa oli lopulta tuhansia.

Kategoriat: Brändin