Sanotaan, että hyvä brändäys on ilmaista itseään ruokkivaa mainontaa. Tämä on kuitenkin väärin ilmaistu, sillä brändäys ei missään nimessä poista mainonnan tarpeellisuutta ja sen tehovoimaa.

Pikemminkin pitäisi sanoa, että brändäys on mainonnan isosisko. Ne ovat toisiaan tukevia toimenpiteitä ja tehostavat toisiensa voimakkuutta. Hyvä brändäys yritykselle, henkilölle tai asialle on sama asia kuin kolmen sekunnin sääntö tutustumisessa. Ihminen luo tutustuessaan toiseen ihmiseen ensivaikutelman ja kuvan ihmisestä ensimmäisen kolmen sekunnin aikana. Tämä jää ikuisesti ensivaikutukseksi toisesta ihmisestä ja vaikuttaa koko tutustumisen jälkeen tapahtuvan pohjan jatkolle. Sama asia on brändäyksessä. Se vaikuttaa ihmisen alitajuntaan ja ohjaa sieltä käsin valintoja. Paras brändäys on verrattavissa suoraan eläimellisiin vaistoihimme. Hyvä brändi ohjaa siihen tutustuneen henkilön tekemään valintansa brändin puolelle vaistojensa varassa ilman, että on välttämättä edes varma tai osaa mitenkään valintaansa perustella. Onnistumisen avaimia brändäykseen on se, että se kulkee ja elää nykyajassa ja trendeissä. Sen tulee olla top10 puheenaiheissa mukana jollakin tasolla. Otetaan esimerkiksi Valio ja sen tekemä brändäys. Valiolla on omat brändinsä ja erilaiset imagolliset tuotteet. Ja siihen on nähty vaivaa. Pingviinituutista tulee mieleen perhe, luomumaidosta terveellisyys, rasvaisesta punaisesta maidosta kokkaus tai vanhemmat ihmiset ja jenkki-purukumista nuoret. Kaikki nämä mielikuvat tuotteeseen yhdistyvät siihen, että niille on luotu brändi ja imago.

Brändi on yhtä kuin mielikuva

Oli kyse sitten lasten sadusta, yritysideasta, rakkaussuhteesta tai laulusta, niillä kaikilla yhteistä on se, että ne ovat mielenkiintoisia silloin kun niistä pystyy omassa mielessään luomaan jonkun mielikuvan. Jos mielikuvaa ei saada luotua, asia ei ole kiinnostava. Sen arvoa ei voi mitata helposti, mutta brändillä ja imagolla on suuri merkitys taloudellisesti niin yrityksen kuin henkilökuvankin osalla. Brändäyksellä luodaan siis arvoa. Arvo luodaan sillä, että brändi herättää mielikuvia ja mielikuvat myyvät kuin häkä. Myyntialalla tätä mielikuvamarkkinoinniksikin tituleerattua tekniikkaa on harjoitettu iät ja ajat. Loma-osake Levillä luodaan asiakkaan päähän sillä, että hän voi kuvitella kuuman höyryävän minttukaakaon kädessään paukkupakkasilla takkatulen loimutessa. Auto myydään sillä, minkälaisen kokemuksen ajaja siitä saa ja minkälainen olo tai minkälainen fiilis auton omistajalle tulee muiden nähdessä hänen uusi auto. Autoa, jossa on turvatyynyt niin edessä kuin takana ei myydä sillä ominaisuudella, vaan auto, jossa on turvatyynyt ovat turvallinen valinta ja jos kuvitellaan kolaritilanne, missä on lapsia takapenkillä, luodaan taas mielikuvaa. Siksi brändäyksen tärkein vaihe on suunnittelu ja markkinoiden tutkiminen sekä nykyhetken trendituntemus ja sen ennustamisen osaaminen. Brändäyksessä voidaan mennä pahasti pieleen, jos brändi kuitenkin lyödään lukkoon ja siihen jumiudutaan. Brändin pitää olla mielikuva, joka muuttuu ja elää omaa elämäänsä. Sen pitääkin muuttua ja liikkua, sillä kuten ihmismielikin se uusiutuu, kasvaa ja kehittyy. Vanhanaikainen huonosti tehty brändäys on kovin yleistä. Tällaisessa jumiutuneessa toimintatavassa ja ehkäpä brändäyksen väärinymmärryksessä on isompia riskejä kuin sen saavutetussa hyödyssä. Jos brändi päätetään yksityiskohtaisesti kerran ja siihen ei kajota ja kosketa vaan sitä pusketaan läpi sellaisenaan päivästä päivään ja vuodesta vuoteen, kuten esimerkiksi kävi Nokialla, ihmiset kyllästyvät brändiin, vaikkakin luottavat siihen. Ja jos tätä jatketaan liian kauan niin sen jälkeen brändin uudistaminen pilaa tuon luotettavuuden. Esimerkiksi jos aikaisemmin mainittua jenkkipurkkaa aletaan brändäämään uusiksi, vaikka niin, että päärooliin otetaankin vanhusten hammashoitomielikuvaa tukevaa materiaalia, alkavat jo jumiutuneeseen brändiin tottuneet kuluttajat epäillä, mikäköhän on pielessä ja menettää sen ainoan asian mikä brändistä tuli tässä tapauksessa hyödyksi, eli luotettavuuden.

Brändi on yhtä kuin mielikuva
Kategoriat: Brändin